шиштоф —ав≥цк≥, √енеральний онсул
–еспубл≥ки ѕольща у Ћьвов≥, ≥н≥ц≥атор, ≥дейний натхненник
фестивалю:
У” назв≥ фестивалю УJazzBez...Ф, ¤к бачите, Ї трикрапка...
“ож довгий час, пригадую соб≥, ми не знали, ¤к назвати цю
под≥ю. ƒжаз без границь, jazz no limits, по-украњнськи - без
кордон≥в, ну, то трохи зле звучить... Ќаправду, натхненником
того фестивалю був януш „арск≥, ¤кий ось вже багато рок≥в
орган≥зовуЇ в ѕеремишл≥ сер≥ю фестивал≥в УMikolajek JazzowychФ,
¤ т≥льки вигадав назву УJazzBez...Ф, а решту все робили ≥нш≥,
причому за страшних ф≥нансових труднощ≥в. «вичайно, маю на
уваз≥ грош≥, ¤ких цього року маЇмо менше, ан≥ж попереднього.
≤ не було би того фестивалю, ¤кби не ћарк≥¤н (≤ващишин. -
јвт.), ¤кби не ёрко (Ќазарук. - јвт.), ну, ≥ ¤кби не наше
трохи варТ¤цтво... ћи вс≥ до холЇри вперт≥. ўодо назви, то
≥з самого початку ми запланували, що вона буде континуальною,
ми вигадали такий механ≥зм, завд¤ки ¤кому фест в≥дбудетьс¤
≥ цього року, ≥ наступного, незалежно, хто буде онсулом...Ф
януш „арск≥, директор ÷ентру ультури
в ѕеремишл≥:
У≤стор≥¤ цього фестивалю, то, власне, ≥ Ї концепц≥¤ УMikolajek
JazzowychФ у ѕеремишл≥ дл¤ профес≥йних музикант≥в не т≥льки
з ѕольщ≥, а й з ”крањни, тобто з≥ Ћьвова. “ому ¤кось ми соб≥
подумали, чи було би то можливо, щоб под≥бний фестиваль в≥дбувс¤
в ѕеремишл≥ та у Ћьвов≥. ѕ≥втора року тому ми знайшли тут
друз≥в, ¤к≥ нам допомогли, насамперед це ћќ УƒзигаФ, неаби¤ку
роль, зв≥сно, в≥д≥грав ≥ —ав≥цк≥. ћаЇмо над≥ю, що цей фестиваль
триватиме так довго, доки буде зац≥кавленн¤ людей до нього,
доки вони ходитимуть на концерти. ј спонсори... що ж, без
них би теж н≥чого не булоФ.
ћарек ухч≥нск≥, ѕосол —ейму –еспубл≥ки
ѕольща:
Уѕ≥сл¤ пад≥нн¤ комун≥зму в наших крањнах постало питанн¤,
¤к розвТ¤зати проблему сп≥льноњ сп≥впрац≥, ¤к покращити цю
сп≥впрацю у р≥зних сферах сусп≥льного ≥ приватного житт¤ м≥ж
людьми, м≥ж пол¤ками та украњнц¤ми, ”крањною зах≥дною та п≥вденно-сх≥дною
ѕольщею. ѕол≥тики йдуть за людьми культури ≥ науки, артисти
та вчен≥ долають найб≥льш≥ мури, простел¤ють дорогу. УJazzBez...Ф
минулого року мав резонанс у середовищ≥ пол≥тик≥в, але не
наст≥льки великий, аби можна було сказати, що то Їдина под≥¤,
на ¤ку би ми могли спиратис¤ дл¤ зм≥цненн¤ польсько-украњнських
стосунк≥в. ћо¤ присутн≥сть тут ¤к пол≥тика засв≥дчуЇ те, що
окр≥м пол≥тичного аспекту взаЇмин, чи не головним Ї саме культурний,
музичний, джазовий. ’очу також зауважити, що р≥дко у ѕольщ≥
можна знайти таку ≥нституц≥ю, середовище, коло людей, ¤к УƒзигаФ,
що д≥Ї на р≥зних р≥вн¤х (вельми то гратулюю)Ф.
ћарк≥¤н ≤ващишин, директор ћќ УƒзигаФ(даЇ
в≥дпов≥дь також на питанн¤ ёрка Ќазарука, чому з боку
украњнськоњ сторони Ї т≥льки УƒзигаФ ≥ чи не знайшлос¤ в ”крањн≥
≥нших державних ≥нституц≥й та людей, ¤к≥ би вз¤ли у цьому
участь):
Уѕерш за все ¤ хот≥в би сказати, що ≥ не потр≥бно цього. «рештою,
ми не одн≥, нас спонсоруЇ УЋьв≥вська пивоварн¤Ф та театр ≥м.
ћар≥њ «аньковецькоњ, хай це буде державний представник. јле
маючи власний досв≥д сп≥впрац≥ ≥з державними ≥нституц≥¤ми,
¤к≥ Ї зараз в ”крањн≥... (багатозначна пауза. - јвт.) сп≥впрацювати
через јндр≥¤ ћац¤ка, так, тут ми можемо порозум≥тис¤. ’очу
¤к ≥ тор≥к сказати, що саме дл¤ мене важливо у тому фестивал≥,
у його м≥жнародност≥: в культурному план≥ це ≥нвестиц≥¤ польського
середовища, культурного ≥ джазового, у Ћьв≥в. Ѕо маЇмо те,
що маЇмо, в≥дпов≥дне середовище джазу, ≥нституц≥њ джазов≥
у Ћьвов≥ Ї нерозвинут≥, вони т≥льки зараз починають поступово
в≥дновлюватис¤, десь два-три роки тому. УMikolajki JazzowyФ
перенеслис¤ до Ћьвова, тепер це наш сп≥льний проект ≥ ми це
на Уƒзиз≥Ф сприймаЇмо ¤к певну ≥нтелектуальну ≥нвестиц≥ю з
ѕольщ≥. “ут нема що приховувати, р≥вень украњнського ≥ польського
джазу поки що р≥зний, напевно, через те, що ми замкнут≥ у
своЇму середовищ≥. ј завд¤ки таким фестивал¤м нам вдаЇтьс¤
пробивати наших музикант≥в назовн≥, дл¤ того, щоб вони сп≥лкувалис¤.
ќкр≥м того цей р≥к Ї дуже важливим, бо виникло три нових проекти:
УDzyga Jazz QuintetФ, У в≥нтет ёр≥¤ Ўар≥фоваФ (¤ думаю, це
буде ун≥кальне ¤вище) та У“р≥о ёр≥¤ Ѕон¤Ф. ÷≥ проекти виникли
саме п≥д фестиваль УJazzBez...2002Ф. ќсновне завданн¤ фестивалю
- давати стимул, щоб творилис¤ нов≥ музичн≥ проектиФ.
јндр≥й ћац¤к, генеральний директор
ƒраматичного театру ≥мен≥ ћар≥њ «аньковецькоњ:
УЎановне панство, д≥йсно, певною м≥рою Ї неспод≥ваною у порив≥
св≥жого в≥тру, ¤ким Ї УJazzBez...Ф, по¤ва такоњ досить консервативноњ
стуктури, мистецькоњ орган≥зац≥њ, ¤к наш театр. ’оча не у
всьому ми припали порохом... бо намагаЇмос¤ реагувати дуже
швидко ≥ жваво на будь-¤к≥ под≥њ, що в≥дбуваютьс¤ у культурному
житт≥ Ћьвова. Ќаприклад, нещодавно наш колектив брав участь
у УпологахФ такого прекрасного симфон≥чного оркестру, ¤кий
народивс¤ у наших ст≥нах, авст≥йського оркестру, але з нашими,
украњнськими, музикантами. «вичайно, з одного боку - тр≥умф,
з ≥ншого - почутт¤ жалю, що ”крањна знаходить ≥ закопуЇ м≥льйони
долар≥в на футбольн≥ клуби, ¤к≥ н≥чого доброго на загал не
полишають по соб≥, тобто це Ї кошти в п≥сок. ƒуже принциповою
дл¤ мене ≥ приЇмною Ї та ситуац≥¤, що генеральним спонсором
фестивалю Ї УЋьв≥вська пивоварн¤Ф. ∆урнал≥сти ≥з досв≥дом
памТ¤тають, що нас ≥з нею поЇднуЇ дуже багато, зокрема вони
нас (театр) вр¤тували взагал≥ в≥д закритт¤: чотири роки тому
було започатковано так званий УпивнийФ проект, коли Ћьв≥вська
м≥ська рада надала можлив≥сть додавати по три коп≥йки на л≥тру
пива на користь театру дл¤ проведенн¤ ремонтно-реставрац≥йних
роб≥т. ўодо джазу, то, справд≥, це джаз без кордон≥в, без
границь, без фальшу, без подв≥йних стандарт≥в, без задухи.
ј ц≥ пон¤тт¤ Ї вельми актуальними на нин≥шн≥й день. ÷е - джаз,
¤кий даЇ над≥ю, а ц≥ чотири дн≥ - то чотири цв¤шки у домовину
ц≥Їњ посередност≥, фальшу, всього, що Ї в украњнському мистецтв≥,
музиц≥, театр≥, в житт≥ взагал≥. ќкр≥м цього, маю прекрасну
новину... ¬и знаЇте, ¤к в≥дбуваЇтьс¤ оренда прим≥щенн¤?ѕриход¤ть
до директора... ћоже, ¤ ¤кийсь ненормальний директо, але ми,
Узаньк≥вчаниФ, знайшли людину, ¤ка закриЇ питанн¤ орендноњ
плати, тобто УƒзигаФ та орган≥затори фесту не потребують шукати
цих кошт≥в у своЇму бюджет≥. ÷ей доброд≥й фестивалю - ¬олодимир
’ома, власник ф≥рми У–усалка ƒн≥строваФ (буд≥вельн≥ маитер≥али).
ѕогодьтес¤, що це пр≥звище Ї вельми знакове дл¤такого фестивалюФ.
( шиштоф —ав≥цк≥ тут додав, що нормальний чи ненормальний
директор - вир≥шувати панству, але на його думку, директор
- дуже скромний).
јндр≥й ирч≥в, фах≥вець з≥ звТ¤зк≥в
≥з громадськ≥стю ¬ј“ УЋьв≥вська пивоварн¤Ф:
Уўо поЇднуЇ пиво ≥ джаз? Ќасамперед - ≥мпров≥зац≥¤. Ѕо що
таке пиво? - –ечовина, з ¤коњ воно робитьс¤, плюс ≥мпров≥зац≥¤.
ƒжаз - це тема плюс ≥мпров≥зац≥¤. —ам фестиваль став вдалою,
¤к на мене, ≥ дуже ц≥кавою ≥мпров≥зац≥Їю минулого року. ѕриЇмно,
що така ≥мпров≥зац≥¤ маЇ подальше продовженн¤... ажуть добра
≥мпров≥зац≥¤ - добре п≥дготовлена. —под≥ваЇмос¤, що так буде
≥ надал≥, ≥ щоб фестиваль показав свою життЇздатн≥сть. ≤ те,
що пиво саме льв≥вське, - теж вагомо, бо саме у Ћьвов≥ колись
був дуже попул¤рний джаз, звичайно, ми не можемо похвалитис¤
¤коюсь школою джазу, на в≥дм≥ну в≥д нашого зах≥дного сус≥да.
јле джаз тут не зТ¤вивс¤, його сюди не привезли, в≥н просто
в≥дроджуЇтьс¤, повертаЇтьс¤ до Ћьвова, так само, ¤к повертаютьс¤
традиц≥њ льв≥вського пивовар≥нн¤. ѕиво ≥ джаз, ¤к вважаЇ один
м≥й колега, Ї нев≥дТЇмн≥ реч≥. “ому ми гадаЇмо, що УJazzBez...Ф
п≥дтвердить цю ≥стину, бажаю ¬ам насолоджуватис¤ добрим джазом
п≥д добре пиво, спод≥ваюс¤, що вони одне одного будуть г≥дн≥Ф.
ќсь так≥ оп≥н≥њ. јле були також ≥ пропозиц≥њ,
¤к-от у журнал≥ста ≥з УRzeczpospolitaФ, ¤кий запропонував,
щоб то був не просто джаз без кордон≥в, а взагал≥ музика чи
культура без границь, ≥, може, би то вдалос¤ ¤кось зорган≥зувати.
Ќа цей закид-пропозиц≥ю —ав≥цк≥ згадав р≥зн≥ роков≥ фести,
У«олотого ЋеваФ, У онтрастиФ, У¬≥ртуозиФ, ¤к≥ також зад≥¤н≥
в ≥нтеграц≥йний прост≥р, ≥ зауважив:
Ујле щоб люд¤м не знудивс¤ УJazzBez...Ф, то ми маЇмо його
вдосконалювати з року в р≥кФ. (ј на закид, чому пан онсул
не зазначений ¤к учасник на фестивал≥, в≥дпов≥в, що музичного
ген≥¤ з нього вже не вийде - зап≥зно.)
януш в≥д себе додав, що ситуац≥¤ в ц≥лому не Ї аж така
УзлаФ, нав≥в купу ≥нших приклад≥в сп≥впрац≥ чи то пак культурних
контакт≥в, зауважив, що краще розпочинати з малих проект≥в,
¤к≥ мають стаб≥льн≥ механ≥зми, п≥дтримку, традиц≥њ, а пот≥м
поступово њх розширювати. Ќа запитанн¤, за ¤ким критер≥Їм
в≥дбувавс¤ п≥дб≥р команд, ћарек розпов≥в про два критер≥њ:
У...ф≥нансовий, бо ми, на жаль, не маЇмо п≥дтримки ћ≥н≥стерства
культури чи закордонних справ... ињвськ≥ проекти дл¤ нас
нараз≥ достатньо дорог≥. јле це не найважлив≥ший аспект. ƒругий
- це створенн¤ окремих проект≥в п≥д час фестивалю. я буду
мати велике задоволенн¤, спод≥ваюс¤, ≥ ¬и також, в≥д У в≥нтету
ёр≥¤ Ўар≥фоваФ, де з≥бралис¤ сам≥ з≥рки ≥з ƒн≥пропетровська,
иЇва, ≥ровограда, Ќью-…орка, ЋьвоваФ. ёр≥й Ќазарук, ведучий
прес-конференц≥њ, координатор фестивалю, наприк≥нц≥ згадав
минулор≥чний останн≥й концерт УJazzBez...Ф-у, коли люди сто¤ли
на сцен≥ ≥ об≥ц¤ли, що проведуть фестиваль наступного року:
Уяк бачите, фестиваль триваЇ, дотримуЇмос¤ словаФ. ≤ такою
соб≥ симпатичною крапочкою над У≥Ф наприк≥нц≥ прес-конференц≥њ
був УпрезентФ ћарк≥¤ну ≤ващишину: мальована арх≥тектура ѕеремишл¤.
ѕо зак≥нченню ≥мпрези пом≥ж Ул¤льк≥вчанамиФ шурхот≥ло: УЌу,
нарешт≥, нарешт≥ дочекалис¤ концерту!..Ф
ћар≥¤
“»“ј–≈Ќ ќ
|