* ƒень перший 4.12.2002
|
¬ той день в "ѕорохов≥й
¬еж≥" грали групи ƒ≥кс≥ленд "ћ≈ƒ≤ ”—"
та "Ћевандек “р≥о"
≥ януш ≤зб≥нск≥ |
¬≥дкритт¤
ўе Ї порох у "ѕорохов≥й ¬еж≥"??? !!!
“ож, незважаючи на слизьк≥ дороги ≥ неймов≥рну
холоднечу у Ћьвов≥, незважаючи на вс≥л¤к≥ кордони ≥ мовн≥
непорозум≥нн¤, на пунктуальн≥сть льв≥в'¤н та гостей, ¤ка залишаЇ
бажанн¤ спод≥ватис¤ кращого, незважаючи нарешт≥ на високу
сцену у "ѕорохов≥й ¬еж≥", через ¤ку ледве
не гримнувс¤ один ≥з ведучих фестивалю …оріос —коль¤с
(≥з тоњ нагоди в≥н висловив певний сумн≥в, чи то ”крањна не
прихильна до ѕольщ≥... а п≥д загальний см≥х додав, що "маЇте
висок≥ п≥дйоми дл¤ наших н≥г"), отож незважаючи на ус≥
перешкоди, хвилюванн¤, легкий треп≥т ≥ невгамовне бажанн¤
п≥рнути у джаз п≥сл¤ р≥чноњ посухи (а також п≥рнути у шампану
та пиво), нарешт≥ 4 грудн¤ у Ћьвов≥ розпочавс¤ ≤≤ ”крањнсько-ѕольський
джазовий фестиваль "JazzBez...2002"!!!
”рочисто, просто, красиво, джазово, драйвово, кайфово, коротше,
нав≥ть соб≥ такого не у¤вл¤ла. "ѕорохова ¬ежа" гуд≥ла
в≥д народу, море св≥чок мерехт≥ло кр≥зь келихи ≥ гальби (така
романтика...), загальне налаштуванн¤ на сприйн¤тт¤ вишуканоњ,
ел≥тарноњ ≥ водночас дуже р≥зноњ джазовоњ музики, безл≥ч в≥домих
музикант≥в, журнал≥ст≥в, гостей та хаз¤њв ≥мпрези, запах ос≥ннього
лист¤ (певно, в≥н ще не вив≥тривс¤ з попереднього фестивалю,
на ¤кому вс¤ зала була в лист≥), блиск ≥нструмент≥в та очей,
постукуванн¤ пальц¤ми по столиках в оч≥куванн≥ д≥йства, налаштуванн¤
фотоапарат≥в, диктофон≥в та вух, жвав≥ розмови ≥ погл¤ди крадькома
на сцену... Ќу, от! ћузична заставка, тиша неймов≥рна (чути
¤к тр≥скот¤ть св≥чки), виход¤ть ведуч≥: ус¤ золота, блискуча
та елегантна ћарта Ѕ≥льська ≥ весь чорний та шармовий
…оріос —коль¤с. ƒуже класна пара, ¤к на мене. ўоправда, ћарта
б≥льше говорила, а …оріос п≥дсп≥вував (ўе б пак! ≤з такими-то
вокальними даними! ), зокрема шален≥ оплески викликав його
≥мпров≥з про ћарту: "¬она багато говорить, вона багато
говорить, вона багато говорить..." (…оріос говорив ≥
п≥дсп≥вував польською, ћарта - украњнською мовами). “обто
≥мпров≥зували не т≥льки музиканти, але й сам≥ ведуч≥, причому
≥ в тих, ≥ в ≥нших виходило блискуче.
ѕершою на сцену запросили льв≥вську в≥дому
групу ƒ≥кс≥ленд "ћ≈ƒ≤ ”—", музиканти ¤коњ,
¤к це не парадоксально, Ї водночас медиками! “ому не дивуЇ
висновок …оріоса, що "нас вил≥ковуЇ њхн¤ музика... можна
чутис¤ безпечно". ќркестр ≥снуЇ вже ≥з 1960 року, виступаючи
у р≥зних джазових складах, починаючи в≥д кв≥нтету - до б≥г-бенду.
” стил≥ д≥кс≥ленд музиканти працюють ≥з 1994 року, њхн¤ програма
маЇ джазов≥ стандарти - плюс украњнська мелодика, власн≥ композиц≥њ
у найкращих традиц≥¤х д≥кс≥ленду. "ћед≥кус"
брав участь у м≥жнародних джаз-фестивал¤х та концертах у ривому
–оз≥ та —умах (”крањна), “алл≥н≥ (≈стон≥¤), ¬аршав≥, ¬роцлав≥,
ўец≥н≥ (ѕольща), √рац≥ (јвстр≥¤), а тепер, ось, у Ћьвов≥.
—початку "д≥кс≥ленд≥вц≥" заграли
традиц≥йний джаз. ¬есь смак джазу, мушу зауважити, ¤ в≥дчула
нав≥ть гостр≥ше, ан≥ж на то розраховувала, бо поруч за моњм
столиком сид≥в "повний" фанат джазу, ¤ би нав≥ть
сказала "джазбезнутий канкрЇтно". ¬≥н курив сигару,
пищав, свист≥в, часом щось викрикував мен≥ на вухо, ≥м≥тував
(дуже вдало) гру на вс≥х ≥нструментах (причому в≥н то робив
≥з сигарою у руц≥, тому ¤ ≥нод≥ мала ухил¤тис¤ в≥д його млинопод≥бних
рух≥в), в≥н скакав ≥ топав ногами в такт музиц≥, лавочка наша
п≥дстрибувала ≥ ¤кась сус≥дка ззаду, об спину ¤коњ ¤ к≥лька
раз≥в "джазанулас¤" жваво запропонувала мен≥ вийти
≥ потанцювати б≥л¤ сцени. ѕ≥сл¤ доктор-джазу музиканти заграли
к≥лька блюзових композиц≥й, м≥й сус≥д сказав, що його "ц¤
тЇма почне ковбасити", ага, мене це насторожило, значить,
до цього були "цвЇточк≥", ≥ ¤ р≥шучо перес≥ла на
лавочку навпроти. ≤з т≥Їњ стратег≥чноњ позиц≥њ сус≥д вигл¤дав
дуже жваво ≥ приЇмно, до нього мала необережн≥сть п≥дс≥сти
Ћес¤ Ѕаб'¤к, редактор газети "¬≥рую", ¤ка чемно
≥ терпл¤че прострибала на лавц≥ весь концерт. оли ж ¤ гл¤нула
на публ≥ку, то здивувалас¤, пом≥тивши, що 95% лавочок таки
п≥дстрибують... "“и не один", ¤к то кажуть. Ќа сцен≥
ж в≥дбувалос¤ неймов≥рне, сам≥ музиканти просто шален≥ли в≥д
своЇњ гри. «-п≥д чорних капелюх≥в ≥з золотим написом "JAZZ"
т≥к п≥т, ≥нструменти пурхали, ¤к метелики, у руках джазмен≥в,
обличч¤ м≥нилис¤, пальц≥ б≥гали... «аплющити оч≥ ≥ просто
слухати музику було неможливо, але з ≥ншого боку таке видовище
в≥двол≥кало в≥д повного заглибленн¤ у звук.
ёр≥й Ўар≥фов, в≥домий льв≥вський музикант, наприклад,
м≥г к≥лька п≥сень просид≥ти (прочути), заплющивши оч≥... “а
здеб≥льшого публ≥ка ковтала очима кожен рух, плескала ≥ кричала
"браво" на кожну ≥мпров≥зац≥ю чи вдалий уривок,
часом емоц≥йно п≥дстрибувала, розливаючи на сус≥д≥в льв≥вське
пиво, ¤ке п≥нилос¤ так само, ¤к ≥ джаз на сцен≥. Ќезабаром
на це все видовище на сцену попр¤мували фотографи, склалос¤
враженн¤, що вони пританцьовували пом≥ж барабанами, п≥д контрабасом,
камери ледве не "п≥рнали" у тромбон, капелюхи, пом≥ж
гл¤дачами то тут, то там блимали спалахи (до цього блиманн¤
також причетним був шиштоф —ав≥цк≥), хтось розгл¤дав
музикант≥в кр≥зь мутне шкло гальби, комусь запраглос¤ б≥льшоњ
романтики - тому хтось п≥дн¤в св≥чку ≥ нею почав колихати
п≥д джаз, але в≥ск нагло скапував на ближн≥х ≥ так≥ спецефекти
не "пройшли". ѕросто цунам≥ емоц≥й викликав украњнський
блюз, написаний два стол≥тт¤ тому назад у виконанн≥ "мед≥кус≥вц≥в",
коли в джаз "зав≥тав" Ѕайда, та не просто так, а
з гор≥лочкою... (ѕро це йшлос¤ в п≥сн≥, ¤ку виконував ћирослав
÷юпак). —ус≥д ≥з сигарою був у шоц≥ в≥д контрабасиста
јндр≥¤ ÷егальського ≥ пост≥йно закликав Ћесю: "ƒивис¤,
диви, що в≥н там вилабуЇ!!!" “акож прозвучала украњнська
тема, ¤ка за гармон≥Їю дуже була под≥бна до теми ƒюка ≈лл≥нітона.
ѕ≥д час концерту, а саме п≥д час виконанн¤ джазовоњ коломийки
(!!!), передостанньоњ композиц≥њ (останн≥м був церемон≥альний
марш прощанн¤) ¤ ¤кось раптом усв≥домила, що джазом може бути
все... без н≥¤ких обмежень та кордон≥в... Ќаправду, джаз без.
оментар та враженн¤ п≥сл¤ виступу даЇ
¬олодимир ≥т (труба):
"¬раженн¤ в≥д концерту дуже добр≥, просто прекрасн≥.
ƒобре, що в≥н почавс¤, добре, що в≥н Ї. ƒумаю, це будуть п'¤ть
дн≥в в≥дпочинку ≥ насолоди, принаймн≥, цього вечора було так,
ми грали ≥ публ≥ка це в≥дчувала". "як ¬и можете
поЇднувати так≥ ц≥лком р≥зн≥ профес≥њ: музиканти-медики? -
питаю". "“о вже ст≥льки рок≥в! ћи вже звикли, це
вже спос≥б житт¤... прот¤гом 40 рок≥в.
’то Ї хто?
ярема ам≥нський (кларнет, л≥кар-пед≥атр),
™вген ѕрок≥п (тромбон, стоматолог),
ќрест ƒовганик (саксофон-тенор, завв≥дд≥лом х≥рург≥њ
в онкодиспансер≥),
јндр≥й ÷егальський (контрабас, доцент кафедри анатом≥њ),
ћирослав ÷юпак (банджо, вокал, рад≥олог в онкодиспансер≥),
≤ван √осподарець (ударн≥ ≥нструменти, Їдиний не медик...
) (јле такий ударник мав би бути непоганим масажистом... -
јвт.)
ўо би побажав фестивалю? ∆итт¤. ўоб в≥н жив, жив, ≥ щоб були
ще пару таких фестивал≥в, бо один на р≥к - то дуже мало...
’от≥лос¤ би, щоб був ¤кийсь джазклуб, бачте, ¤к багато публ≥ки,
люди хочуть чути джаз. ѕольська група, ¤ка буде виступати
- рокова, дуже добра група, шикарна група. Ћьв≥в'¤нам буде
що подивитис¤, бо п≥д час фестивалю сюди зав≥тають прекрасн≥
музиканти. Ќе часто таке буваЇ."
ќп≥сл¤ такоњ джазовоњ "проф≥лактики"
ƒ≥кс≥ленду "ћ≈ƒ≤ ”—"у на сцену вийшли польськ≥ музиканти:
януш ≤зб≥нск≥ (або просто ≤зба, що ≥ було написано,
тобто вир≥зано, здаЇтьс¤, на його екстравагантному чорному
капелюс≥), вокал, г≥тара та "Ћевандек “р≥о"
у склад≥ “омаша √рабового (бас), «дз≥с¤ва Ѕаб'¤рск≥
(клав≥шн≥) та «б≥інЇва ЋЇвандовск≥ (ударн≥).
…оріос продекламував сп≥ваючи чи то пак просп≥вав декламуючи,
що "ш-ш-ш-шо-о-о-у-у-у мас-с-с-ст го-о-о-о-н-н-н..."
‘антастичний вокал! Ћавочки (вже 99%) п≥дстрибували на всю,
св≥чки танцювали разом ≥з келихами та гальбами на столиках,
по ¤ких багато хто барабанив, бажаючи, либонь, допомогти ЋЇвандовск≥.
ƒжазбезнутий сус≥дака по столику "допомагав" ус≥м
музикантам, а насамперед янушу... такий-соб≥ ≥мпров≥зований
тандемчик... ўоправда, вокал сус≥да трохи не дот¤гував до
януша...
ѕ≥сл¤ к≥лькох композиц≥й до групи доЇднавс¤ шиштоф —ав≥цк≥
≥з губною гармошкою. …ого одразу окупували (обджазили нав≥ть)
фотокореспонденти, ще б пак! - пан онсул власною персоною!
(ѕригадуючи його фразу на прес-конференц≥њ 28 листопада, мен≥
подумалос¤, що шиштоф —ав≥цк≥ був неправий ≥ що ген≥¤ми
ставати н≥коли не п≥зно...) «годом до музикант≥в приЇднавс¤
виконуючий цього вечора лише роль ведучого …оріос —коль¤с.
–адше нав≥ть в≥н не приЇднавс¤, а просто п≥д≥йшов до м≥крофону
≥ залабав!!! ј прот¤гом всього концерту в≥н соб≥ також лабав,
але без м≥крофону (¤к сп≥вав, так ≥ п≥дсвистував). ѕот≥м онсул
хот≥в "змахати" скромно, мовл¤в, вистачить. Ќе так
с¤ стало! ян то вчасно зауважив. оли вокал п≥шов польською
(до того - виключно англомовний), публ≥ка закричала, заплескала,
загомон≥ла рад≥сно, жваво, трохи захмел≥ло... “а, думаю...
вс≥ ми родом ≥з ƒжазу.... тобто джазанут≥, джазбезнут≥, коротше...
ј не п≥дстрибувати на лавочц≥ вже не могла... …оріос щось
сп≥вав про при¤знь ”крањни до ѕольщ≥ (в≥н вже забув, мабуть,
"вих≥д ≥з перешкодами" на сцену), ≤зба ус≥х закликав
сп≥вати. Ќу, нарешт≥! ћ≥й сус≥д в≥д щаст¤ ледве не ридав,
його сигара л≥тала над головами людей у рад≥ус≥ п'¤ти метр≥в
(гадаю, в≥н хот≥в дот¤гнутис¤ до сцени...) ќплески не вщухали,
масовий хор показав, що джаз можна виконувати нав≥ть хором,
тобто джаз без жодних обмежень, упереджень, зупинок, фальшу...
ѕросто джаз без.
оментар ≥ враженн¤ п≥д час jam session
даЇ ян ≤зб≥нск≥:
"ћи тут вперше ≥, власне, ми мали дуже мало часу, аби
т≥ враженн¤ сформувалис¤ остаточно ≥ повно. Ќу, дуже добре,
що такий фестиваль загалом в≥дбуваЇтьс¤ в ”крањн≥. ” ѕольщ≥
з ≥ншого боку ≥ Ї, ≥ немаЇ таких фестивал≥в: де¤к≥ в≥дпадають,
а ¤к≥сь нов≥ виникають. ÷ей фестиваль ще тим дуже добрий,
що Ї близько кордон ≥, в≥дпов≥дно, повинен бути певний обм≥н
"”крањна-ѕольща" насамперед на ірунт≥ культури.
"JazzBez..." ¤кнайкраще спричин¤Їтьс¤ до такого
обм≥ну: думками, емоц≥¤ми... ¬раженн¤ п≥сл¤ концерту - дуже
хороша, прекрасна публ≥ка тут Ї. ’оча дл¤ нас, пол¤к≥в, вона
Ї трохи зимна... ј взагал≥, дуже приЇмно. Ќе зважаючи нав≥ть
на втому по довг≥й дороз≥, бо мешкаю над самим морем, у —виноуйсц≥
(найдовша кол≥¤ в ѕольщ≥ Ї —виноуйсце-ѕеремишль) ≥ до самого
ѕеремишл¤ добиралис¤ довго. јле маЇмо над≥ю, що прињдемо ще
сюди. Ќеодм≥нно.
ƒжаз дл¤ мене?
ѕо-перше, хот≥в би в загальному сказати, що джаз Ї прекрасною
музикою, бо в≥н - суц≥льна ≥мпров≥зац≥¤, що маЇ сол≥дну, серйозну
базу. “ут Ї задоволенн¤, бо Ї процес твор≥нн¤. Ѕлюз ≥ джаз
- то Ї музика творча, це вам не така соб≥ п≥сенька... ƒжаз
- то Ї житт¤. ћен≥ важко сказати, чи Ї Ћьв≥в м≥стом джазу...
ўо би ¤ побажав такому фестивалю?- ѕовинен тривати ≥ через
дес¤ть, ≥ через двадц¤ть рок≥в. Ќаприклад, у ѕольщ≥ ≥з 1957
року ≥снуЇ фестиваль "Jazz Jamboree", тобто вже...
45 рок≥в! ћоже, ви теж дочекаЇтес¤... бо нас вже не буде.
(≤ так оптим≥стично см≥Їтьс¤! - јвт.)
„им р≥зн¤тьс¤ польська манера виконанн¤ джазу в≥д украњнськоњ
- важко сказати, бо ¤ ще надто мало чув. јле джаз Ї ун≥версальний,
в≥н, направду, не маЇ границь, то Ї найважлив≥ше в т≥й музиц≥.
ƒуже вдала назва "JazzBez..."
∆ваво ≥ з посм≥шкою в≥дпов≥даЇ на
запитанн¤ «б≥інЇв ЋЇвандовск≥:
"¬раженн¤... складно, бо ще не освоњвс¤, так швидко все
в≥дбулос¤, так швидко ми сюди прињхали... ўо встиг зауважити,
так це те, що дуже профес≥йно ≥ з≥ смаком приготована ≥мпреза...
≥ дуже симпатична публ≥ка. Ўкода, що ми не залишаЇмос¤ тут
до ранку, бо вранц≥ ми вже будемо в ѕеремишл≥, тому не можемо
докладно обсервувати той фестиваль. јле взагал≥, Ї дуже класно,
що в такому м≥ст≥, ¤к Ћьвов, маЇ м≥сце така ≥мпреза. ћаю над≥ю,
що вона стане традиц≥Їю, ≥ матиме стаб≥льну свою мапу культурного
житт¤ у Ћьвов≥. Ћьв≥в, ¤к на мене, почав знову переживати
ренесанс, бо ¤к би там не було, то Ї трохи забуте м≥сто...
јле з ≥ншого боку то - Ївропейська метропол≥¤, один ≥з найважлив≥ших
центр≥в культури в ™вроп≥! “ак було перед в≥йною зокрема,
багато крањн то пам'¤тають.
Ѕезсумн≥вно, Ћьв≥в Ї м≥стом джазу. якщо мен≥ не зраджують
моњ знанн¤ з ≥стор≥њ, то тут ще перед в≥йною у 20-30 роках
були джазов≥ ансамбл≥. ўе в≥дтод≥ тут не бракуЇ музики, ¤ка
в свою чергу Ї близькою люд¤м, ¤к≥ тут мешкають... “ак-от
можна сказати про американц≥в, бо вони вихован≥ на н≥й, ц≥й
музиц≥, в них в≥дпов≥дний темперамент... вони мають природно
в соб≥ той св≥нг, оту джазову пульсац≥ю.
ѕеред нами грала украњнська група... ну, чим в≥др≥зн¤Їтьс¤
манера виконанн¤? Ќе можна њх так "зашуфл¤дкувати",
що то - джаз по-украњнськи.
ƒжаз дл¤ мене - моЇ житт¤, ¤, власне, живу тою музикою. ѕопри
джаз ¤ ще живу класичною поважною музикою. јле джаз Ї отим
"моњм" ще з дитинства. ƒесь у 50-их роках ¤ вперше
побачив джазовий плакат одного саксофон≥ста, майже закохавс¤
у його гру, пот≥м почув ще одну джазову групу, таким чином
джаз став моЇю улюбленою музикою. ѕот≥м, звичайно, були р≥зн≥
реч≥, роков≥, наприклад, але ¤ пост≥йно вертаюс¤ до джазу.
ѕоза тим, гадаю, дл¤ багатьох людей то Ї нав≥ть ф≥лософ≥¤,
спос≥б житт¤, дл¤ ще одних - музика, ¤ка або збуджуЇ, або
заспокоюЇ. “обто в н≥й Ї безл≥ч почутт≥в, ≥ кожен може вибрати
щось дл¤ себе. ƒжаз без жодних обмежень". ƒжазувала-кайфувала,
джазбезилас¤, допитувалас¤, додивл¤лас¤, трохи нав≥ть шурупала
по-польськи ћар≥¤ “»“ј–≈Ќ ќ
|